Valtran T-sarja täytti tänä syksynä jo 20 vuotta. Se antaakin hyvän syyn luoda katsaus näihin kahteen vuosikymmeneen traktoritekniikan kehitystä.
2002 ”nolla-T”
T-sarja esiteltiin lehdistölle ja maahantuojille Unkarin Gödöllössä alkusyksystä 2002 ja sarjatuotanto alkoi runsas kuukusi myöhemmin lokakuussa. Mallisto tuli tarpeeseen, sillä 8000-sarjan ulkonäköä pidettiin jo kovin vanhanaikaisena ja varsinkin hydrauliikkaan kaivattiin parannusta.
S-sarja oli esitelty jo kolmisen vuotta aikaisemmin ja sen mukana uutta ulkonäköä oli jo odotettu. Myös hydrauliikkaan saatiin lisää tuottoa ja täysin sähköinen hallinta kullekin venttiilille. Kaivatuin uutuus oli kuitenkin kuormantunteva järjestelmä. Myös kokonaan uusi konepeitto ja ohjaamon muutokset otettiin hyvin vastaan. Kuutoskoneen perusrakenne oli kuitenkin suoraan 8000-sarjan pitkän akselivälin versiosta ja myös ohjaamon runko säilyi entisellään.
Hydrauliikan säädöt oli toteutettu erillisin kytkimin joka venttiilille, mikä teki traktorin ohjaamoista yhdellä hypyllä varsin teknisen näköisen. Mikseripöydäksikin kutsuttua järjestelmää jotkut vieroksuivatkin - joten jo runsaan vuoden kuluttua rinnalle otettiin HiTech-mallit, joissa hydrauliikkaa hallittiin tutusti sivusuuntaan liikkuvilla vivuilla.
2007: T1 ja T2 - seuraavat askeleet
Vuonna 2007 oli sitten aika viedä tuotantoon seuraava päivitys, jossa moottorin päästöt oli laskettu uudelle Stage 3A -tasolle. Kaikissa moottoreissa oli nyt neljä venttiiliä per sylinteri ja sähköisesti hallittu yhteispaineruiskutus. Mallinumerot päättyivät ykköseen ja hydrauliikkaan tuli nyt tarjolla säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu Advanceksi nimettyihin huippumalleihin: Niissä myös hydrauliikan hallinta oli keskitetty uuteen kyynärnojaan. Siitä ohjastettiin myös nostolaite ja monia voimansiirron toimintoja. Mallisto oli laaja ja useimmat mallit olivat tarjolla niin Advance kuin HiTech ja Classic –versionakin. Advance malliin riitti yksi vaihdevipu, sillä ryhmävaihde oli nyt sähköinen. HiTechissa oli tutusti kaksi vipua ja Classic mallissa koko rivi, kun suuntakin vaihdettiin perinteisen pitkällä vivulla. Kaikissa malleissa oli vielä teräksinen välirunko-polttoainesäiliö - tosin useimmiten muovitankki tarvittiin jo lisäksi työpäivää pidentämään.
Mutta lisää muutoksia oli tulossa: jo saman vuoden syksyllä pidettiinkin iso lanseeraus Hämeenlinnassa, jossa esiteltiin Versu ja Direct –mallit. Näissä välirunko sai antaa tilaa uusille voimansiirrolle, viisiportaiselle powershiftille tai Valtran omalle portaattomalle. Sarjatuotantoon päästiin vuoden 2009 alussa ja silloin myös Classic ja Advance saivat mennä. Mekaanisella suunnanvaihdolla olevan “keppikoneen” kysyntä olikin jo luonnostaan hiipunut. Versu taas tarjosi uutuutena paitsi enemmän pikavaihteita myös erilliset öljyt hydrauliikkaan ja valittavaksi todella isot pumput. Ja CVT-mallia osattiin toki odottaa, ei vähiten kun monella kilpailijalla sellainen jo oli.
“Välimalli”: T3
Ureaa hyväksi käyttävä pakokaasunpuhdistus oli esitelty jo S-sarjassa ja 2012 se tuli uuden 3B päästönormin vaatimana myös T-sarjaan. Teknisesti muutos oli iso – myös traktorin käyttäjille - mutta ei juuri heijastunut traktorin ulkonäköön, joka sitten päivitettiinkin lennossa. T-sarjassa oli kuitenkin edelleen perinteinen runkorakenne, joka ei ollut parhaimmillaan yleistyvän etunostolaitteen ja raskaiden etutyökoneiden kanssa. Kääntösädekään ei lukeutunut kokoluokkansa parhaimmistoon. Joten uudistuspaineita kasaantui, eikä vähiten T – sarjan suurimmilta markkinoilta Ranskasta ja Saksasta.
T4 – menestystarina
Syksyllä 2014 tuli sitten muutos; T sarjan ”neljänteen sukupolveen” uusittiin nostolaitteet edessä ja takana – ja myös kaikki siitä välistä! Runkorakenne, ohjaamo, muotoilu kaikki uudistuivat ja vieläpä niin, että asiakaskunta ja myyntiverkosto todella innostuivat tuotteesta. Samoin teki alan lehdistö: kuusisylinterinen Valtra oli viimeksi saanut palkinnon Agritechnicassa 1997, mutta nyt tunnustuksia alkoi tulla eri tahoilta.
T-sarjan kehitys ei suinkaan tuohon pysähtynyt, vaan jo kolmen vuoden päästä esiteltiin SmartTouch – käyttöliittymä: uusi hallintakyynärnoja ja 9 tuuman kosketusnäyttö. SmartTouch oli huima steppi eteenpäin, ajaminen monipuolistui, mutta käyttäjäystävällisellä tavalla. Valtra Guide automaattiohjauksen ja muiden täsmäviljelyominaisuuksien myynti kymmenkertaistui lyhyessä ajassa, kun uusi tehokkuus oli nyt tarjolla helposti opittavassa muodossa.
Tämän päivän T5
Kun kaksi vuotta oli kulunut SmartTouchin esittelystä, AGCO Power moottorin oli aika siirtyä uuteen Stage V päästöluokkaan ja kahta vuotta myöhemmin myös traktorin ohjaamo päivitettiin ”viitossarjaan”. Iso muutos oli kuitenkin asiakkaalle lähes näkymätön ”RMI”, (Repair and maintenance information). EU:n lainsäädäntöön osaltaan pohjautuva muutos, jonka yhteydessä samalla traktorin elektroniikan sukupolvi vaihtui ja uusi huoltotyökalu otettiin käyttöön tarjoamaan asiakkaalle juuri hänen traktorilleen sopivaa yksilöityä huoltopalvelua.
T-sarjalainen kulkee ikään kuin ilmassa…
Ilmajousitus kehitettiin jo 1990-luvun lopussa Mega 8000-sarjaan ja se oli luonnollinen valinta T-sarjan mallistoon. Jousitusta eivät kuitenkaan alussa kaikki kokeneet kaivata –ensimmäisten sukupolvien T-sarjalaisista vain reilu kolmannes oli jousitettu. Suosio on sittemmin huimasti kasvanut ja nykyisessä viitossarjassa jo 93% tilataan jousitetulla etuakselilla.
Tokihan konseptia on kehitetty malli mallilta ja nykyinen ”Aires” on täysin integroitu osa traktoria eikä juuri muistuta kyläsepän tekoisen näköistä esi-isäänsä. Kuitenkin, näytti se miltä hyvänsä, ilmajousitus on aina toiminut niin kuin asiakkaat ovat koko traktoriltakin edellyttäneet, tinkimättämän hyvin ja luotettavasti kaikissa töissä ja jokaisella kelillä.