Nykytraktorin kehityksen voidaan katsoa alkaneen Valmet 565 -traktorin julkistamisen myötä vuonna 1965. Tähän mennessä oli traktoreista kehitetty varmatoimisia ja nyt tuli vuoro ottaa huomioon myös kuljettajan olosuhteet sekä traktorin käyttömahdollisuudet muuallakin kuin vain maataloudessa. Tästä alkoivat Valmetin tuotekehityksessä kiireiset ja hyvin onnistuneet vuosikymmenet.
100-sarja oli askel kohti suurempia traktoreita. Tähän sarjaan kuului yhteensä neljä mallia; Valmet 500, 700, 900 ja 1100, jotka kaikki olivat nyt väriltään keltaisia, kun aiemmin Valmetit olivat olleet punaisia. Ensimmäisenä julkistettiin Valmet 900 vuonna 1967. Uutta tässä traktorimallissa oli lähes kaikki. Uusi nelisylinterinen diesel tuotti 89 hevosvoimaa ja 8+2R -vaihteistossa kaikki ajovaihteet olivat synkronoituja. Vakiovarusteena oli hiljainen turvaohjaamo, jossa vaihdekepit olivat kuljettajan oikealla puolella, mikä toi hyttiin lisää tilaa. Samalla hydrauliikkapumpun tuotto kaksinkertaistui 46 litraan minuutissa. Tällä vastattiin urakoitsijoiden moninaisiin tarpeisiin.
Mallisarjauutuudet saivat jatkoa vuonna 1968. Ensimmäiseksi julkistettiin tutun Valmet 565:n parannettu versio, Valmet 500. Päällisin puolin suurin ero oli keltainen väri, muuten traktorin muotoilu oli entisellään. Moottorin teho nousi 54 hevosvoimaan ja taka-akselia vahvistettiin kestämään tulevan turvakaaripakon tuoman turvaohjaamon painon. Keväällä saatiin taas uutuusmalli markkinoille, kun Valmet 700 julkistettiin. 700 sijoittui teholtaan edellisten mallien väliin. Valmet 700 muistutti niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaankin isompaa Valmet 900:aa. Molemmissa oli hydraulihallintaiset nelipintalevyjarrut sekä parikytkin, josta oli apua etenkin heinätöissä.
Vielä ei ollut mallisarja valmis, vaan vuonna 1969 julkistettiin sarjan suurin Valmet 1100. Tästä onkin mainittu jo aiemmissa jutuissa, jotka koskivat nelivedon ja turboahdettujen moottoreiden tulemista. Tuohon aikaan yli 100 hevosvoiman traktoria vierastettiin maataloudessa, mutta urakoitsijoiden keskuudessa se löi itsensä läpi. Samana vuonna tätä mallisarjaa vielä täydennettiin kahden suurimman traktorin nelivetomalleilla: Valmet 900-4 ja Valmet 1100-4.
Sata-sarjan myötä Valmet-malleja oli neljä, joten viljelijöillä oli nyt oikeasti mahdollisuus valita oikea kone tarpeisiinsa. Kiinteiden ohjaamoiden myötä tarvittiin uusia tuotantotiloja Jyväskylän Tourulan tehtaiden jäädessä pieneksi. Sopivat tilat löytyivät Suolahdesta, jossa tehdas edelleen sijaitsee. Tästä muutosta tuleekin ensi vuonna jo 50 vuotta täyteen.
Valmet 100 tekniset tiedot
Malli | Mainosnimi | Moottori | Teho | Vaihteet | Renkaat* | Massa* |
---|---|---|---|---|---|---|
500 | VÄKEVÄ | 310B 2,68 l / 3-syl. | 54 hv/ 2300 r/min (SAE) | 6 + 2R | etu 16” taka 28” | 2100 kg |
700 | VÄKEVÄMPI | 4015 3,98 l / 4-syl. | 75 hv/ 2000 r/min (SAE) | 8 + 2R | etu 16” taka 30” | 2800 kg |
900 | VÄKEVIN | 411A 4,18 l / 4-syl. | 89 hv/ 2300 r/min (SAE) | 8 + 2R | etu 18/24” taka 34” | 3200 kg / 4000 kg |
1100 | VÄKEVINTÄKIN VÄKEVÄMPI | 411AS 4,18 l / 4-syl. | 115 hv/ 2300 r/min (SAE) | 8 + 2R | etu 16/24” taka 34” | 3700 kg / 4000 kg |