VF (Very High Flexion) -renkaat ovat uusimman sukupolven maatalousrenkaita, jotka tarjoavat suuremman kuormakapasiteetin pienemmällä käyttöpaineella. Mutta mitkä ovat käytännön edut? Tässä asiantuntevassa vierasblogissa erään arvostetun kumppanimme tuotepäällikkö Tero Saari kertoo VF-renkaista eri näkökulman.
Maatalousalalla renkaiden valinta on vain yksi tekijä. VF-renkaat voivat kuitenkin olla yksi pienistä virroista, jotka muodostavat tuottavuuden joen. Laadukkaaseen renkaaseen investoiminen on siksi tekninen investointi, joka tuo etuja monilla tasoilla, kuten:
- työtehokkuus
- polttoaineen kulutuksen aleneminen
- nopeammat tienvaihdot
- maaperän tuottavuuden ylläpitäminen
- pitkä renkaan käyttöikä
Valitsemalla oikean renkaan oikeaan tarpeeseen voit auttaa rakentamaan kestävän maataloussektorin, joka lopulta hyödyttää kaikkia. Tässä artikkelissa kerron tarkemmin, mistä VF-renkaissa on kyse ja mitä etuja ne tarjoavat.
VF-renkaat – Mitä ne ovat ja mitä ne eivät ole?
VF-renkaista puhuttaessa on tärkeää muistaa, että VF ei ole tekniikka vaan standardi. European Tire and Rim Technical Organisation (ETRTO) on sopinut useista yhteisistä säännöistä ja käytännöistä, jotta esimerkiksi VF-renkaan kuormituskapasiteetti lasketaan aina vastaavalla tavalla valmistajasta riippumatta.
Tämän vuoksi kuormakapasiteetti paineyksikköä kohti on VF-standardin keskeinen osa, ja se on tyypillisesti 30–40 % suurempi kuin perinteiseen maatalousrengasstandardiin perustuva rengas. Standardissa ei kuitenkaan määritetä, miten tämä tulisi toteuttaa teknisesti, joten jokainen valmistaja kehittää renkaat standardin mukaisesti omien kriteeriensa mukaisesti.
VF-standardi mahdollistaa laajemman rengaspaineiden valikoiman. Käytännössä matalampi käyttöpaine mahdollistaa renkaan tehokkaan puristumisen maksimoiden maakosketuksen, jolloin koneen paino jakautuu suuremmalle kosketusalueelle, mikä pitää maaperän kuohkeampana ja parantaa pitoa.
Standardi ei kuitenkaan tee matalan paineen käytöstä pakollista, ja maantiellä ajettaessa on silti syytä lisätä painetta vakauden parantamiseksi ja vierintävastuksen vähentämiseksi. VF-rengas kestää kuitenkin myös siirtymäajoa pienemmillä paineilla kuin tyypillinen maanviljelysrengas.
Hallittu venytys parantaa maaperän kosketuspinta-alaa
Vakiona ETRTO määrittää traktorin vetorenkaiden nimelliskoon kokoalueen ja renkaan halkaisijan ja leveyden ylärajan. Tämä tarkoittaa, että saman nimelliskoon renkaat voivat olla eri kokoisia leveydeltään ja halkaisijaltaan tietyissä rajoissa.
Koska suuri koko tarjoaa enemmän kosketuspinta-alaa, kehittyneimmät VF-renkaat on suunniteltu lähemmäs kokoalueen ylärajaa. Venymistä käytön aikana ohjataan edistyksellisellä rakenne- ja materiaalitekniikalla, joka mahdollistaa huipputekniset valmistusprosessit.
Oikea maatalousrengas vähentää vierintävastusta ja parantaa polttoaineen kulutusta
Tyypillisillä maatalousrenkailla alempi rengaspaine tarkoittaa suurempaa renkaan vääntymistä, mikä lisää vierintävastusta, lämmön kertymistä ja renkaiden kulumista. Kehittyneillä VF-renkailla näitä haittavaikutuksia voidaan välttää.
Pyörintävastuksen vaikutus polttoaineen kulutukseen ei ole vähäinen, esimerkiksi 38 %:n nousu vierintävastuksessa lisää polttoaineenkulutusta 5 %. Vastaavasti kulutus on 25 litraa tunnissa, mikä vastaa 1,25 litraa tunnissa. Toisin sanoen vierintävastuksen voittamiseen tarvitaan 22,5 litraa 450 litran säiliöstä.
Renkaan muotoilu, eli materiaalin, muodon ja rakenteen valinta, vaikuttaa merkittävästi haitallisen lämpölaajenemisen määrään. Matalapainerengas vaatii erityistä rengasteknologiaa energianhäviön ja sen negatiivisten vaikutusten hallintaan. Tällä tavoin renkaan vääntyminen tapahtuu erittäin tehokkaasti ja sen hyödyt saavutetaan mahdollisimman vähäisellä vaivalla.
Uuden Nokian Rengassoil King VF -renkaan vierintävastus on poikkeuksellisen alhainen kehittyneen Flexforce-tekniikan ansiosta.
Enemmän tuottoa, vähemmän energiahävikkiä
VF-renkaiden matalampi pintapaine vähentää merkittävästi tiivistymistä, mikä heikentää maaperän rakennetta. Toisin sanoen maaperän huokoisuus säilyy paremmin kasvin elinvoimana, kun maaperää ei ole tiivistetty, koska maaperän huokosissa on tarvittava tila vedelle, ravinteille ja kasvin juurille.
Maapaine aiheuttaa myös maaperän vaurioitumista ja vastusta, kun rengas työntää maaperän eteen. Työntämisen resistiivinen vaikutus vastaa ylämäkeen ajamista. 1 cm:n maaperän tiivistyminen lisää energiahävikkiä 10 %. Näin ollen myös matalampi pintapaine pehmeällä maalla vähentää energiahävikkiä.
Parempi traktorin käsittely maantiekuljetuksissa
Johdettavuus on tärkeä osa yleistä suorituskykyä. On kuitenkin tunnettua, että alempi rengaspaine yleensä heikentää renkaan vakautta. Esimerkiksi suurilla työkoneilla varustetun traktorin ajaminen kapeilla maanteillä voi olla suorastaan pelottavaa, kun näkyvyys heikkenee ja kaistalla pysyminen on vaikeaa. Sen jälkeen on hidastettava ja tuhlattava aikaa tuottamattomaan työhön.
Lue VF-renkaiden käyttökokemuksia
Olen ollut mukana Nokian Renkaiden Soil King VF -renkaan kehityksessä alusta alkaen tavoitteenani minimoida matalan rengaspaineen negatiiviset vaikutukset ajettavuuteen. Siksi onkin ollut hienoa kuulla loppukäyttäjiltä, miten traktori on säilyttänyt hyvän ajettavuuden, vaikka rengaspaine on alle 1 bar ja kylvökoneet edessä ja takana.
Kirjoittaja
Tero Saari
Vanhempi tuotepäällikkö
Onko sinulla kysyttävää VF-renkaista?
Yhteystiedot:tero.saari@nokiantyres.com