Valtran varaosapäivystys on palvellut asiakkaita keväisin, kesäisin ja syksyisin jo vuosikymmenten ajan. Uutena palveluna on nyt avattu tekninen tuki, joka palvelee ympäri vuoden.
Jälkimarkkinoinnin myyntipäällikkö Jussi Anttonen ja huoltopäällikkö Heikki Anttonen ovat tyytyväisiä, kun asiakkaita voidaan vihdoin palvella sekä varaosa- että huoltoasioissa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Suolahden huoltopalvelukeskuksessa työskentelee lähes sata sellaistakin ihmistä, joiden sukunimi ei ole Anttonen.
Varaosapäivystyksestä on kyselty teknisiä neuvoja kautta aikain, mutta varaosapäivystäjillä ei ole ollut erityistä pätevyyttä eikä työkaluja auttaa huoltoasioissa.
Nyt AGCO Suomen asiakkaille on tarjolla myös teknistä tukea samassa puhelinnumerossa 020 690 690 kuin varaosapäivystys. Molemmat palvelevat vieläpä ympäri vuoden.
– Päälinja on edelleen se, että päiväsaikaan kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään merkkihuoltoon. Iltaisin ja viikonloppuisin tarjoamme teknistä tukea puhelimitse, kertoo AGCO Suomen huoltopäällikkö Heikki Anttonen.
Traktoria on vaikea korjata puhelimessa, mutta usein voidaan antaa ensiapua, ohjeita ja vinkkejä, että traktorilla voidaan jatkaa töitä kunnes se saadaan arkipäivänä huoltoon. Mahdolliset puhelimen välityksellä tehdyt korjaukset ovat kuitenkin aina asiakkaan vastuulla.
– Meillä on ringissä kuusi todella kovaa Valtran teknisen tuen osaajaa, joista kukin päivystää viikon kerrallaan. Fendteihinkin annamme tukea, mutta vaikeissa tapauksissa joudumme palaamaan asiaan myöhemmin, kun asia on saatu selvitettyä. Sampo-puimureille annamme teknistä tukea samassa numerossa syksyisin puintien aikaan, kertoo Anttonen.
AGCO Suomen jälkimarkkinoinnin tukiorganisaatiossa on monta kerrosta. Teknisen tuen taustalla on erillinen huoltoneuvojien verkosto, joka tukee huoltoyrittäjiä ja -asentajia. Normaalisti loppuasiakkaat eivät ole heihin yhteydessä suoraan, mutta nyt tämä verkosto tukee teknisen tuen kautta myös loppuasiakkaita. Lisäksi Äänekosken Hirvaskankaalla toimii huoltokoulutus, joka kouluttaa alalle tulevia asentajia ja vanhempiakin asentajia uusien traktoreiden osalta. Suolahdessa puolestaan tehdään varaosa- ja huoltokirjoja sekä muuta materiaalia huoltoasentajien tueksi.
Katso rungonnumero valmiiksi ennen soittoa
Sekä varaosien että teknisen tuen asiointia helpottaa, jos katsoo traktorin rungonnumeron valmiiksi ennen soittoa. Rungonnumero on tarkempi kuin esimerkiksi tieto mallista ja vuosimallista, koska joskus traktoreihin tulee muutoksia kesken vuoden.
– Tekninen tuki on ollut käytössä jo viime keväästä, mutta sitä ei vielä isommin markkinoitu, vaan haluttiin kokeilla miten se lähtee toimimaan. Kesän aikana tuli reilut 50 puhelua, mutta määrä varmasti kasvaa, kun palvelusta kerrotaan esimerkiksi tässä lehdessä, arvioi Anttonen.
Teknisen tuen puhelinnumero on maksullinen ja yöaikaan maksu on vielä hiukan kalliimpi kuin iltaisin. Viime kesänä maksua ei käytännössä vielä peritty, mutta maksu otetaan käyttöön lähiaikoina. Pienellä maksulla kannustetaan siihen, että puhelut pysyisivät napakoina ja todelliset avuntarvitsijat saisivat varmasti apua.
Joissakin tapauksissa asiakas voi myös teknisen tuen lisäksi saada avukseen paikallisen, päivystävän huoltoasentajan. Varsinkin sesonkiaikoina pyritään tukemaan asiakkaita tällä lisäpalvelulla osassa AGCO Suomen huoltopisteistä. Päivystävällä huoltoasentajalla on aina käytössään huoltoauto työkaluineen sekä näkyvyys tietokoneella varaosasaldoihin. •