Ergonomisempaa ja 10 prosenttia nopeampaa
Valtran Espanjan myyntiyhtiö testasi N-sarjan käyttöä yhteistyössä Zaragozan yliopiston kanssa. Testissä tutkittiin TwinTrac-taakseajolaitteen etuja, kuten parempaa työnopeutta ja kuljettajan ergonomiaa. Testi todisti selvästi TwinTrac-taakseajolaitteen hyödyt pistaasipähkinöiden ja manteleiden sadonkorjuussa.
Mantelit korjattiin TwinTrac-taakseajolaitteella varustetulla Valta N155 -traktorilla, jonka perässä oli ylösalaisin käännettyä sateenvarjoa muistuttava työlaite, jolla puuta ravisteltiin.
TwinTrac on traktorialan ainoa tehdasasenteinen ja tyyppihyväksytty taakseajolaite.
Satoa korjattiin kahdella tapaa: TwinTracin avulla istuin käännettynä sekä perinteiseen tapaan istuin eteenpäin. Traktorina oli N155 ja työkoneena pähkinöiden ja manteleiden korjuuseen tarkoitettu ylösalaisin käännetyn sateenvarjon kaltainen laite.
TwinTrac on traktorialan ainoa tehdasasenteinen ja tyyppihyväksytty taakseajolaite. Testissä se tuotti säästöjä sekä tuotantopanoksissa, kuten polttoaineessa, että etenkin työajassa. Pistaasipähkinöiden ja manteleiden korjaaminen oli noin 10 prosenttia nopeampaa TwinTrac-taakseajolaitetta käyttämällä kuin ilman sitä. Polttoainetta kului vain 8,21 litraa tunnissa ja AdBlueta 0,63 litraa tunnissa.
Polttoaineen kulutus 8,21 litraa tunnissa ja AdBluen kulutus 0,63 litraa tunnissa.
Sadonkorjuulaitteesta mantelit ja pähkinät lastattiin perävaunuun.
Paljon parempi työasento
Ajajan mukavuus nousi taakseajolaitteen ansiosta huomattavasti, kun kuljettajan ei enää tarvinnut kääntää päätään tai kiertää vartaloaan. Ilman taakseajolaitetta kuljettajan täytyi olla 95 prosenttia ajasta kääntyneenä – TwinTracia käytettäessä ei lainkaan.
Valtran N-sarja erottuu muista nelisylinterisistä traktoreista, koska sen kantavuus on monen kuusisylinterisen tasoa. Polttoainetta kevyempi neloskone vie kuitenkin vähemmän. N-sarjassa yhdistyvät erinomaisella tavalla kompaktit dimensiot suureen tehoon, uuteen teknologiaan ja mukavuuteen. Lisäksi täsmäviljelyominaisuuksien avulla N-sarjan traktori työskentelee täydellä teholla rasittamatta kuljettajaa.
Teksti Carlos Vilar, Sebastian Quijano Kuvat Sebastián Quijano