Neljännen sukupolven A-sarjaa on valmistettu muutamassa vuodessa Suolahden tehtaalla enemmän kuin edellistä A3-sukupolvea. A-sarja on palkittu Machine of the Year -palkinnolla kahdesti, vuosina 2017 ja 2019. Nyt suosittu traktori kehittyy viidenteen sukupolveen ja saa asiakkaiden toivomia uusia ominaisuuksia. Mallistoon kuuluu edelleen seitsemän kokoluokkaa, jotka kaikki ovat saatavissa GL-malleina, joissa on helppokäyttöinen mekaaninen voimansiirto. Myydyimmät 105 ja 115 hevosvoiman mallit ovat lisäksi saatavilla neliportaisella pikavaihteella. Näissä HiTech 4 -malleissa voimansiirtoa hallitaan kokonaan sähköisesti. Kaikissa malleissa on aina Valtran tunnettu suunnanvaihdin integroiduilla pysäköintijarruilla.
– A-sarjan käyttö muuttuu monella tavoin tehokkaammaksi ja mukavammaksi. Pikavaihteita on saatavissa useampiin malleihin, etukuormaimen kyynärnoja on päivitetty myös GL-malleihin, hevosvoimia on nelisylinterissä malleissa viisi aiempaa enemmän ja huoltoväli on kasvanut 600 tuntiin, kertoo A-sarjasta vastaava markkinoinnin tuotespesialisti Marko Ojalehto.
Useampaan kuin joka toiseen A-sarjan traktoriin asennetaan etukuormain jo tehtaalla. Siksi monet uudistukset tähtäävät etukuormaintyön helpottamiseen, kuten pikavaihteet ja päivitetty, HiTech4-malleista tuttu hallintakyynärnoja.
Lisää pikavaihteita ja kehittynyt moottori
Kolmisylinterisiin malleihin A75–A95 tulee nyt tarjolle kahdella pikavaihteella varustettu HiTech 2-vaihteisto, joka tehostaa varsinkin peltotöitä ja mahdollistaa maantieajon alennetuilla moottorin kierroksilla. Vaihteiden määrä HiTech 2 -malleissa on siis 24 eteen ja taakse.
Nelisylinterisissä malleissa moottorin tehoa on nostettu viidellä hevosvoimalla ja teho vastaa nyt mallimerkintää. Pienemmissä malleissa on edelleen kolmisylinterinen moottori. Kaikissa moottoreissa on Stage V -pakokaasumääräykset täyttävä jälkikäsittely, jossa on SCR-ruiskutuksen lisäksi nyt myös DPF-partikkelisuodatin, mutta ei pakokaasujen EGR-takaisinkierrätystä. Kierrosten ja tehon annostelu on nyt tarkempaa uuden kaasupolkimen ansiosta. Huoltovälin kasvattaminen 500 tunnista 600 tuntiin säästää kustannuksia ja lisää tehollista työaikaa.
A-sarjaan on saatavana joko paineilmakäyttöinen tai hydraulinen jarrujärjestelmä perävaunuille. Kustannustehokas hydraulinen järjestelmä tunnistaa automaattisesti kytketäänkö siihen tavallisella yksijohtoisella vai uudella kaksijohtoisella järjestelmällä toimivat jarrut.
Viidennen sukupolven A-sarjan uudistuksia
- 5 hevosvoimaa lisää tehoa malleissa A105–A135
- 2 pikavaihdetta vaihtoehdoksi malleihin A75–A95
- AutoTraction -vedonvapautus, kytkettävissä päälle ja pois
- 2-piiriset hydrauliset perävaunujarrut
- Uusi hallintakyynärnoja myös GL-malleihin
- Uudistunut Stage V -päästötason moottori
- 600 tunnin huoltoväli
- Uusi konepeitto
- Uudet vanteet
- Voimanoton käyttöpainikkeet takalokasuojassa lisävarusteena HiTech 4-malleissa
- Valtra Connect -etäseuranta lisävarusteena
- Automaattinen päävirtakytkin virtalukossa
A-sarja | A75 | A85 | A95 | A105 | A115 | A125 | A135 |
Moottori | AGCO Power 33-MB-TN-D5 3 syl. / 3,3 l | AGCO Power 44-MB-TN-D5 4 syl. / 4,4 l | |||||
Voimansiirto | Neliveto, 12+12, HiTech (suunnanvaihto), lisävarusteena ryömintä (24+24) | ||||||
24+24 Powershift | 16+16 Powershift | ||||||
PTO | 2 nopeutta | 2 tai 3 nopeutta | |||||
Nostovoima | 3000 kg | 4300 kg | 5200 kg | ||||
Hydrauliikka | 65 l/min | 98 l/min | |||||
Akseliväli | 225 cm | 243 cm | 250 cm | ||||
Paino | 3500 kg | 4000 kg | 4750 kg | ||||
Teho | 75 hv | 85 hv | 95 hv | 105 hv | 115 hv | 125 hv | 135 hv |
Vääntö | 315 Nm | 350 Nm | 355 Nm | 435 Nm | 455 Nm | 420 Nm | 540 Nm |