share

Automaattiohjaus helpottaa raviradan kunnossapitoa

Traktorin automaattiohjauksesta tulevat ensimmäisenä mieleen valtavat peltolohkot ja viivasuorat ajolinjat. Automaattiohjaus auttaa kuitenkin myös monissa muissa paikoissa ja töissä. Esimerkiksi Vermon raviradalla automaattiohjaus on helpottanut kunnossapitoa ratkaisevasti.

Vermon raviradan ratamestari Juha Keskimaunu on ajanut T214 Directillä puolessatoista vuodessa 2800 tuntia. Traktori on siis ahkerassa käytössä eikä työkään ole kevyttä. Itse asiassa kun perässä on raskaampi lana, koneen teho riittää juuri ja juuri lanan vetämiseen.

– Rataa kunnostaessa ajan 80-prosenttisesti automaattiohjauksella. Ravien aikaan lähtöjen välissä ajan manuaalisesti, kun robotti ei paljon katsele onko ympärillä hevosia. Sen sijaan yöaikaan rinkiä kiertäessä automaattiohjaus helpottaa valtavasti. Se ei ole nopeampi, mutta työn voi tehdä tarkemmin ja kevyemmin, kun ei tarvitse keskittyä ohjaamaan niin tarkasti koko ajan. Automaatti kuljettaa traktori kuuden–kahdentoista millin tarkkuudella, kertoo Keskimaunu.

AutoGuide-automaattiohjaus kuljettaa traktoria radalla 6–12 millimetrin tarkkuudella.

Keskimaunu on ajanut automaattiohjauksen muistiin reitit eri levyisille lanoille. Reitit on ajettu hyvin hitaasti ja tarkasti, ja reitit toistuvat edelleen muutaman millimetrin tarkkuudella. Myös muiden raviratojen kollegat ovat kiinnostuneet Keskimaunun kokemuksista niin, että ainakin kahdelle radalle ollaan nyt hankkimassa automaattiohjauksella varustettua traktoria.

– Automaattiohjaus ei kuitenkaan sovi joka paikkaan. Meillä on harjoitusalue metsän keskellä ja siellä paikannussignaali ei ole tarpeeksi tarkka, kun puut varjostavat. Reitin voi kyllä tallentaa, mutta signaalin tarkkuus ei riitä, että koko reitin voisi ajaa automaattiohjauksen varassa.

13 hehtaaria aurattavaa

Vermon raviradalla on lumisateen jälkeen 13 hehtaaria aurattavaa, josta itse rata on 3 hehtaaria. Töissä on Valtra, kuorma-auto ja pyöräkuormaaja. Lumiaurana on FMG:n zoom-aura ja linkona Länsikarhu. Traktoriin löytyy myös sirottimella varustettu hiekoituskärry. Radan kastelu hoidetaan kesäisin kuorma-autolla. Lisäksi traktori on yleistyökalu esimerkiksi lastauksessa ja muissa sekalaisissa töissä.

– Ravirata pidetään sopivan pehmeänä ja kallistukset sopivina piikkilanoilla. Kevyt lana painaa 3,5 tonnia, sen leveys on 4 metriä ja siinä on 192 piikkiä. Raskas lana painaa 5,5 tonnia, senkin leveys on neljä metriä ja siinä on vain 160 piikkiä. Pakkasten alkaessa T214 Direct ei oikein jaksa vetää sitä, vaan silloin lanaa vedetään 470-heppaisella kuorma-autolla, kertoo Keskimaunu.

Traktorissa on etukuormain ja taakseajolaite linkoa varten. SmartTouchia ei ole eikä Keskimaunu sitä kaipaakaan nykyisissä töissään. Led-valopaketti on hyvä pimeällä työskennellessä ja ilmastointi on itsestään selvä. Portaaton vaihteisto on ehdottoman hyvä.

Valtra T214 Direct on varustettu automaattiohjauksella, jonka ansiosta traktori kiertää ravirataa noin sentin tarkkuudella haluttua reittiä.

– Vermossa on noin 90 ravitapahtumaa vuodessa sekä harjoituksia ja muita tapahtumia päälle. Harjoituspäivänä rata ajetaan aamulla ja puolen päivän aikaan. Ravipäivinä rataa ajetaan lähes koko ajan ja lisäksi lähtöjen välissä. Lumisateiden aikaan tietysti huolehdimme myös pihoista ja parkkialueista.

Alue ei hiljene ravittominakaan päivinä, sillä vuokratalleissa on noin 80 hevosta treenaamassa ja alueella on mm. lounaskahvila sekä eläinklinikka. Ratamestari Keskimaunulla on apunaan kaksi työntekijää, mutta yleensä Valtraa ajaa juuri Keskimaunu itse.

– Tietysti valmentajilta ja ohjastajilta tulee toiveita radan hoidosta. Niitä kyllä kuunnellaan, mutta toiveista pitää tehdä kompromissi ja sitten täytyy pitää päänsä. Jos koettaisi tehdä jokaisen 150 ihmisen toiveiden mukaan, siitä ei tulisi mitään, kun toiveita on erilaisia.

Vermossa on ollut traktoreita vuodesta 1977 lähtien ja T214 Direct on neljäs Valtra. Nykyinen traktori on hankittu viiden vuoden huoltoleasing-sopimuksella, joka auttaa ennakoimaan kulut tarkasti ja käytössä on aina tuore traktori. Espoon huoltopiste sijaitsee vain 15 minuutin ajomatkan päässä ja huoltomiehet voivat tarvittaessa tulla tekemään huollot myös Vermon lämpimään konehalliin.

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän