Kestävyydestään, tehokkuudestaan ja äärimmäisen vahvasta väännöstä kuuluisat AGCO Power -moottorit ovat olleet Valtra-traktoreiden tehonlähde jo yli kuusikymmentä vuotta.
Moottorin edistyneet ominaisuudet takaavat, että Valtra-traktorit ovat luotettavia ja noudattavat uusimpia päästöstandardeja käyttökustannusten kasvamatta.
Valtran SCR-järjestelmä on erittäin tehokas jälkikäsittelyjärjestelmä. Urean ja veden liuos sekoitetaan järjestelmän ulkopuolella pakokaasujen kanssa. Sitä ei sekoiteta polttoaineeseen, ja liuosta säilytetään erillisessä säiliössä.
Eliminoimalla haitalliset typpioksidipäästöt moottorissa tapahtuvasta palamisesta voidaan tehdä entistä tehokkaampaa neliventtiilitekniikalla ja suuremmilla ruiskutuspaineilla. Tehokas palaminen merkitsee myös parempaa polttoaineenkulutusta – jopa 10 % verrattuna aiempiin moottoreihin. Valtran hyödyntämässä SCR-teknologiassa käytetään dieseloksidikatalysaattorin (DOC) ja selektiivisen katalyysipelkistyksen (SCR) yhdistelmää.
Komponenttien huolellinen sijoittelu ja niiden optimaalinen koko (kahden eri tyyppisen katalysaattorin yhdistelmä) mahdollistaa traktorin koon pitämisen kompaktina.
Valtran SCR-moottorit käyttävät vain puhdasta ilmaa, mikä pidentää moottorin käyttöikää. Lisäksi AdBluen käyttö maksaa itsensä parantamalla polttoainetehokkuutta. SCR-järjestelmä on käytännössä huoltovapaa, eikä se edellytä dieselhiukkassuodattimen huoltoa tai vaihtoa.
Valtran EcoPower-mallien kuljettajat voivat napin painalluksella valita kahden erilaisen moottorin asetuksen välillä.
Valtran EcoPower -traktorimallit hyödyntävät täysin AGCO Power -moottoreiden tukevuutta ja suurta vääntömomenttia alhaisilla kierrosnopeuksilla. Vakiomoottoreihin verrattuna moottorin nopeutta on vähennetty 400 r/min samalla, kun malliston enimmäisvääntömomentti on säilynyt entisellään. Tämä pienentää polttoaineenkulutusta jopa 10 %.
Valtra EcoPower -mallit tarjoavat kaksi traktoria yhdessä koneessa.
Valtran EcoPower -traktorimallit hyödyntävät täysin AGCO Power -moottoreiden tukevuutta ja suurta vääntömomenttia alhaisilla kierrosnopeuksilla. Vakiomoottoreihin verrattuna moottorin nopeutta on vähennetty 400 r/min samalla, kun malliston enimmäisvääntömomentti on säilynyt entisellään. Tämä pienentää polttoaineenkulutusta jopa 10 %.
Alhaisen kierrosnopeuden moottoreiden hyödyt:
Matala tyhjäkäyntinopeus merkitsee pienempää polttoaineenkulutusta, vähäisempää moottorin kulumista ja mukavampaa moottorin ääntä.
Alhainen tyhjäkäyntiominaisuus on suuri Valtra-innovaatio, joka sisältyy vakiona yhteispaineruiskutusmalleihin. Kun kuljettaja pysäyttää traktorin ja käyttää käsijarrua, moottorin käyntinopeus laskee 650 kierrokseen minuutissa. SCR-tekniikkaa hyödyntävissä malleissa joustava tyhjäkäyntinopeus säätyy automaattisesti, jos katalysaattorin jäähdytystä tarvitaan kovan käytön jälkeen.
Luotettava 8.4 AWF AGCO POWER -moottori on avain S sarjan -traktorin tuottavuuteen. Moottori hyödyntää uusinta AGCO POWER -teknologiaa, joka noudattaa Tier 4 final, Stage 5 -päästöstandardia. Tämä sama tekniikka takaa myös moottorin luotettavuuden kasvattamatta käyttökustannuksia. AGCO POWERin SCR-tekniikka lanseerattiin S sarjan -traktoreihin vuonna 2008, jolloin se oli maailman ensimmäinen tällä tekniikalla varustettu traktori.
T sarjan -traktoreiden vankat, luotettavat ja suurivääntöiset moottorit hyödyntävät yhteispaineruiskutusta. Moottorin tyhjäkäyntinopeus on vain 650 r/min verrattuna vastaavien moottoreiden tavalliseen nopeuteen 850 r/min. Matalampi moottorin tyhjäkäyntinopeus vähentää polttoaineenkulutusta ja moottorin melua huomattavasti. SCR-teknologia (Selective Catalytic Reduction) takaa, että T sarjan -traktorit ovat polttoainetehokkaita, ympäristöystävällisiä ja kestäviä.
Suurempien N sarjan -mallien yhteispaineruiskutusmoottorit hyödyntävät tarkkaa monivaiheista polttoaineen ruiskutusta suurella paineella (1600/1800 bar), mikä takaa erinomaisen tehon ja puhtaan palamisen. Jäähdytin ja välijäähdytin sijaitsevat vierekkäin johtaen puhdasta ilmaa moottoriin, mikä tekee päästöistä puhtaampia ja vähentää polttoaineenkulutusta. SCR-teknologia (Selective Catalytic Reduction) takaa, että N sarjan -traktorit ovat erittäin polttoainetehokkaita, ympäristöystävällisiä ja kestäviä.
Kolmannen sukupolven 3-sylinterinen AGCO Power 33CTA yhteispaineruiskutusmoottori muodostaa A sarjan HiTech -mallien perustan. SisuTronic EEM3 sähköinen moottorinhallintajärjestelmä voi säätää polttoaineen ruiskutusta jopa viidesti palokertaa kohden. 33CTA on hiljainen moottori, joka silti tarjoaa runsaasti tehoa ja vääntöä. Moottori noudattaa EU Stage 3A -päästösäädöksiä.