Lentokenttäterminaalin matkatavaroista on löytynyt laukku, jonka epäillään sisältävän räjähteen. Lisäksi löytyi toinen laukku, jossa mittauslaitteiden mukaan on hermokaasua. Viranomaiset selvittävät tilannetta yhteistyössä. Räjähderobotit siirtävät laukut ulos terminaalista ja parkkipaikalla etäohjattu traktori poimii vaaralliset pakkaukset ja kuljettaa ne kauemmas tuhottaviksi.
Yksi keino suojautua vaaroja vastaan on suojan lisääminen. Siinä kuitenkin tulee helposti raja vastaan. Kun suojapuku tai panssaroitu ajoneuvo on turvallinen erilaisia uhkia, kuten räjähdyksiä ja kemiallisia taisteluaineita vastaan, niin se on myöskin hyvin kömpelö, kallis ja painava. Parempi keino on poistaa kuljettaja vaara-alueelta täysin.
Nopea 5G-yhteys ja sähköinen ohjaus
5G-etäohjauksen voi kytkeä mihin tahansa uudehkoon Valtraan, jossa on täysin sähköiset hallintalaitteet. Traktoriin kiinnitettävät etäohjauslaitteet, eli 360-asteen kamera, 5G-modeemi ja traktorin CAN-väylään liitettävä johto mahtuvat pieneen salkkuun. Niiden kiinnittämiseen kuluu aikaa alle tunti. Traktori voi olla esimerkiksi mikä tahansa SmartTouch-hallinnalla varustettu traktori.Etäohjauspiste puolestaan voi olla vaikka toisella puolella Suomea. Etäohjauspisteessä on traktorin istuin, SmartTouch-kyynärnoja ja muutenkin samat hallintalaitteet kuin traktorissa. Etäohjauspisteestä ohjaussignaalit välitetään traktoriin nopealla 5G-yhteydellä. Traktorissa olevan 360-asteen kameran näkymä välittyy kuljettajan virtuaalilaseihin tai vaihtoehtoisesti isoihin näyttöruutuihin. Kun etäkuljettaja kääntää päätään vaikkapa vasemmalle, hän näkee mitä traktorin vasemmalla puolella on.
– Etäohjauksen perustana on erittäin nopea, luotettava ja tietoturvallinen 5G-yhteys. Reaaliaikaisen videokuvan ja virtuaalilasien ansiosta työskentely on sujuvaa ja turvallista, kertoo Elisa Oyj:n kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen.
Elisa on 5G-teknologian edelläkävijä maailmanlaajuisesti. Elisa valittiin uuden viranomaisverkko Virven ainoaksi radioverkkotoimittajaksi.
Ensimmäisenä maailmassa
Valtra ja Elisa rakensivat etäohjattavan traktorin ensimmäisinä maailmassa. Sillä ajettiin ensimmäisen kerran jo keväällä 2020 ja syksyllä se oli testattavana lentokentällä.– Ensimmäisestä yhteydenotosta kului aikaa vain 10 viikkoa siihen, kun etäohjattavalla traktorilla jo ajettiin. Tämä kertoo yritysten nopeudesta sekä siitä, että tekniikka on jo hyvin valmista tällaiseen hankkeeseen, kertoo Pentikäinen.
Lentokentällä etäohjaus asennettiin uuteen T234 Direct -traktoriin, mutta sen olisi voinut asentaa yhtä helposti mihin tahansa uuteen Valtraan. Traktorin etunostolaitteeseen oli kiinnitetty laite, jossa tarttujana toimi Keslan metsäkuormaimen kahmari. Etäohjauksella voi kuitenkin käyttää mitä tahansa muutakin traktoriin kytkettyä työkonetta. Miehittämättömien maa-ajoneuvojen käyttöä vaarallisissa tehtävissä tutkitaan maailmanlaajuisesti.
– Etäohjattava järjestelmätraktori on vielä prototyyppi, mutta täysin toimiva sellainen. Valtran traktoreita on jo eri maiden puolustusvoimien käytössä useita satoja ja Finavialla viidellä lentokentällä, joten tämä on luonnollista jatkoa traktorin käytölle näissä tehtävissä, kertoo Valtran strategiajohtaja Tommi Malinen.
Automaattiohjaus on ollut saatavana Valtroihin tehdasasenteisena lisävarusteena jo noin 15 vuoden ajan. Automaattiohjauksen, etäohjauksen ja esimerkiksi päisteautomatiikan yhdistelmästä voi lähitulevaisuudessa kehittyä traktori, joka työskentelee täysin autonomisesti niin lentokentällä kuin pellolla.