Powershift Revolution -sanapari on tullut tutuksi Valtran materiaaleissa jo muutaman vuoden ajan. Mitä se ihan käytännössä tarkoittaa?
Tiivistettynä Powershift Revolution tarkoittaa sitä, että pikavaihdetraktorilla voi nyt ajaa lähes kuin portaattomalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pikavaihteellinen Valtra koettaisi olla kuin portaaton Direct. Powershift Revolution tarkoittaa sitä, että kummastakin vaihteistotyypistä on poimittu hyviä ominaisuuksia, mutta kyseessä on kuitenkin pikavaihdetraktori. Ajajan kannalta kyseessä on todellakin vallankumous, niin erilaisia traktoreita ovat nykyiset HiTechit, Activet ja Versut verrattuna perinteiseen powershift-traktoriin.
Automaattivaihde: Nopeuden säätäminen haluttuun vauhtiin onnistuu pelkällä kaasupolkimella, jonka asento vastaa suoraan ajonopeutta – ei moottorin kierroslukua. Kaasupoljin on siis nopeuspoljin. Automatiikka hakee suurimman sopivan vaihteen ja säästää polttoainetta.
Vedonvapautus: Vedonvapautus katkaisee vedon jarrupolkimia painettaessa. Ei enää tarvetta polkea kytkintä esimerkiksi risteyksissä tai paalaimen kanssa pysähtyessä.
Mäkilähtöavustin eli hill-hold: Kaikki N- ja T -sarjan Valtrat voi pysäyttää mäkeen ja traktori pysyy paikoillaan ilman jarruja tai kytkinpoljinta. Liikkeelle lähdetään pelkkää kaasupoljinta painamalla.
Ajovipu: HiTech- ja Active -malleissa pikavaihdetta vaihdetaan kätevällä vivulla, jonka siirto sivulle kytkee pikavaihdeautomatiikan. Vaihto automatiikasta manuaalille ja päinvastoin käy todella helposti vaikka päisteessä.
Ajokahva: Kuljettaja voi kiihdyttää Versulla nollasta täyteen vauhtiin pelkästään työntämällä ajokahvaa eteenpäin ja vastaavasti vetämällä taaksepäin vauhti hidastuu.
Vakionopeudensäätö eli cruise löytyy sekä HiTechistä, Activesta että Versusta. Kuljettaja voi määrätä traktorin pitämään tietyn ajonopeuden tai moottorin kierrokset ja traktori tekee sen vaihtamalla itsenäisesti pikavaihteita.
Ohjelmointi: HiTechissä ja Activessa voit ohjelmoida esimerkiksi aloitusvaihteen eteen ja taaksepäin erikseen perinteisellä tavalla. Kätevää vaikkapa etukuormaintöissä. Versu työskentelee lähtökohtaisesti automaatilla ja liikkellelähtönopeudet voi tallettaa muistiin. Toki myös Versulla voi ajaa halutessaan manuaalilla.
Suunnanvaihto ja pysäköintijarru: Suunnanvaihtovipuun on integroitu pysäköintijarru. Valtran klassikko löytyy kaikista malleista ja se on edelleen alan paras. Vallankumouksessakin täytyy säästää jotain vanhaa.
Valtran T214 Versu SmartTouch voitti keväällä 2019 julkaistun suuren traktorivertailun, jonka olivat tehneet suomalainen Koneviesti, norjalainen Bedre Gardsdrift, tanskalainen Traktor Tech ja hollantilainen Trekker. Huolellisesti tehdyn vertailun ovat sittemmin julkaisseet monet muutkin lehdet, kuten Profi.