Valtran Suolahden tehtaalla otettiin kesäloman jälkeen käyttöön täysin uusi maalaamo. Projekti eteni päivälleen aikataulussa. Vanha maalaamo oli liian pieni Q-sarjalle ja etenkin S-sarjalle, jonka valmistus siirtyy uuden maalaamon myötä Suolahteen. Uuden maalaamon myötä traktoreiden runkomaalaus tulee olemaan entistä laadukkaampi.
Vanhan maalaamon juuret ulottuvat vuoteen 1969. Käytännössä kaikki maalaamon osat on uusittu tuon jälkeen, osa jopa moneen kertaan, mutta kuitenkin vanha maalaamo asetti tietyt rajat esimerkiksi mittojen suhteen. Esimerkiksi Q-sarjan etu- ja takanostolaitteet piti maalata erikseen, koska ne eivät mahtuneet rungon kanssa vanhaan maalaamoon. Uuden S-sarjan maalaaminen olisi ollut täysin mahdotonta vanhassa maalaamossa tilanpuutteen vuoksi.
– Keihäänkärki hankkeessa oli maalauksen laatu. Nyt mahdumme maalaamaan traktorin rungot hyvin kaikilta puolilta, kun ne riippuvat kuljettimissa. Samoin esimerkiksi pesun ja maalin kuivatuksen vaiheajat saadaan nyt optimaalisiksi, kertoo projektin johtaja Mikko Torvelainen.
Projektipäällikkö Mikko Santakallio ja projektin johtaja Mikko Torvelainen ovat tyytyväisiä, että hanke eteni päivälleen aikataulussa.
Väljyyttä ja joustavuutta
Uusi 2000 neliömetrin maalaamo rakennettiin kokoonpanotehtaan kylkeen. Välissä on suuret ovet, mutta se on kuitenkin erillinen rakennus. Rungot kuljetetaan kokoonpanolinjalta maalaamoon automaattisesti kulkevilla AGV-vaunuilla. Maalaamossa rungot roikkuvat ketjuilla kuljettimissa.
Kun maalaamo siirtyi pois kokoonpanotehtaan sisältä, niin kokoonpanolinjan varteen vapautui paljon lisää tilaa.
Uudessa maalaamossa traktorin rungot roikkuvat ketjuilla katosta. Näin maalausrobotit pääsevät esteettä liikkumaan niiden ympärillä. Lisäksi uusi maalaamo on joustavampi, väljempi ja se mahdollistaa entistä isompien traktorien valmistamisen.
– Kokoonpanolinjalla on 35 työpistettä, joista vanha maalaamo tarvitsi 10. Nyt noista kymmenestä työvaiheesta tarvitaan vain kaksi, kun työvaiheita väljennettiin yhden työpisteen verran ja yksi työvaihe tarvitaan maalaamoon lähtevien ja sieltä tulevien traktoreiden nostoon. Saimme siis kahdeksan uutta työpistettä, jotka auttavat meitä tulevaisuudessa, kun tuotantomäärät kasvavat, kertoo projektipäällikkö Mikko Santakallio.
Maalaamo toi muutenkin joustavuutta kokoonpanolinjalle, sillä maalaamossa on nyt pieni puskuri. Ennen pulma jossakin kohtaa tuotantolinjaa pysäytti koko linjan. Nyt puskurin ansiosta maalaamo ja kokoonpanolinja voivat toimia toisistaan riippumatta.
”Keihäänkärki hankkeessa oli maalauksen laatu.”
Päivälleen aikataulussa
Uuden maalaamon projekti eteni päivälleen aikataulussa. Rakennus oli valmis marraskuun viimeisenä päivänä ja laiteasennukset alkoivat joulukuun ensimmäisenä päivänä 2022. Testit alkoivat toukokuun ensimmäisenä päivänä 2023 ja tuotantolinjaa aloitettiin täyttämään heti ensimmäisenä päivänä kesäloman jälkeen. Toisena työpäivänä saavutettiin jo normaali tuotantovauhti. Aikataulun pitäminen vaati paljon venymistä kaikilta rakennusprojektiin osallistuneilta ja maalaamon työntekijöiltä.
Maalaamon siirtyminen myös paransi työskentelyolosuhteita kokoonpanotehtaassa. Maalaamon mukana lähti pois humina, kosteus ja liika lämpö. Työskentelyolosuhteet uudessa maalaamossa ovat huomattavasti paremmat kuin vanhassa.
Uusi maalaamo mahdollistaa tehtaan vuosituotannon nostamisen. Vaiheaika voidaan nopeuttaa nykyisestä 12 minuutista 8 minuuttiin per työvaihe. Itse maalausprosessi pidettiin ennallaan, mutta uusi maalaamo mahdollistaa myös uusien maalien ja esikäsittelykemioiden käyttämisen.
Teksti ja kuvat Tommi Pitenius