share

Palkinnot eivät tule vahingossa

Valtran neljännen sukupolven traktorimallisto on kerännyt lukuisia kansainvälisiä palkintoja viime vuosina. Kyse ei ole sattumasta, vaan pitkän ja antaumuksella tehdyn työn tuloksista.

– Neljännen sukupolven traktoreiden suunnittelu lähtee melko kaukaa, noin kymmenen vuoden takaa. Alussa ei ollut mitään varsinaista projektia, vaan ryhmä asiasta innostunutta väkeä, joka teki paljon töitä myös omalla ajallaan, muistelee Valtran muotoilusta ja käyttäjäkokemuksesta vastaava Kimmo Wihinen.

Wihinen on alunperin koulutukseltaan koneinsinööri ja hän työskenteli ensin Valtran tuotekehityksessä suunnittelijana. Valinta konesuunnittelun ja muotoilun opintojen välillä oli kuitenkin ollut alun perinkin vaikea ja niinpä muutaman vuoden työuran jälkeen hän päätti lähteä uudestaan koulunpenkille opiskelemaan teollista muotoilua ja käytettävyyttä.

– Lopulta muotoiluopinnoissa piti tehdä maisterin opinnäytetyö. En oikeastaan ollut palaamassa enää Valtralle, mutta ehdotin silti konseptiohjaamon tekemistä, kun minusta sille oli tarvetta ja ennen kaikkea koin siihen suurta mielenkiintoa. Ajattelin, että tämä ei kyllä mene ikinä lävitse, koska se oli melko kallis opinnäytetyöksi. Suureksi yllätyksekseni ehdotus kuitenkin hyväksyttiin.

Konseptiohjaamo oli ihanteellinen traktorin ohjaamo, jota eivät kahlinneet taloudelliset tai tuotannolliset seikat. Heti projektin aluksi Wihinen kävi seuraamassa kymmenen traktorikäyttäjän työskentelyä, päivän kussakin paikassa, haastatteli kuskeja, sekä videoi heidän työskentelyään traktoreilla. Myöhemmin tästä materiaalista oli paljon apua ergonomian ja käytettävyyden suunnittelussa.

– Olin esimerkiksi yhdellä maatilalla aamiaispöydässä, kun emäntä teki tulevan työpäivän eväitä miehelleen styroksiseen kylmälaukkuun traktorin lattialle. Toisessa paikassa taas alumiinisia juomatölkkejä oli tungettu pitkä rivi oven metalliputken ja lasin väliin, koska siihen sai suunnattua ilmastoinnin raitisilmasuuttimen, jolloin ne pysyivät edes vähän viileämpinä. Kolmannessa paikassa taas kuuntelin puolen litran muovipullon lotinaa korvan juuressa, kun kyseisessä koneessa ainoa viileä paikka juomapullolle oli katossa oleva lokero, johon se mahtui vain lappeelleen. Ajattelin että kyllä kunnon iso kylmälaukku, johon mahtuu tarvittaessa 1,5 litran pullokin, on pakko saada integroitua jotenkin ohjaamoon.

Innostusta ja työtä vapaa-ajalla

Kun konseptiohjaamo lopulta vielä hieman keskeneräisenä esiteltiin konsernin sisällä projekteista päättäville tahoille, saatiin lopulta lupa perustaa uuden sarjatuoteohjaamon tekoon tähtäävä projekti. Tästä eteenpäin ei myöskään enää mietitty pelkkää ohjaamoa, vaan kokonaan uutta traktorisukupolvea. Yhtäkkiä innostus ja omistautuminen koko yhtiössä oli valtavaa, sillä enää ei vain päivitetty vanhaa, vaan suunniteltiin aidosti täysin uuden sukupolven tuotetta.

– Lähdettiin tekemään selkeästi kansainvälistä traktoria, suomalaisia ja skandinaavisia juuria unohtamatta. Jos vanhaa T-sarjaa haukuttiin isosta kääntösäteestä, niin me haluttiin tehdä uuteen traktoriin maailman pienin kääntösäde. Samoin kuin ennen ei ollut kattoikkunaa etukuormaintöihin, niin päätimme tehdä markkinoiden isoimman kattoikkunan. Ei ajateltu, että korjataan vähän vanhaa, vaan tehdään täysin uusi ja paras mahdollinen kone. Hieman karrikoidusti sanottuna vanhasta taisi jäädä jäljelle ratti, suunnanvaihtaja ja lohkolämmittimen piuha.

– Lisäksi taitaa olla niin, että parhaat tuotteet syntyvät, kun tekijät ovat aidosti innostuneita asiasta, eivätkä vain käy töissä seitsemästä neljään. Esimerkiksi Nevarannan Tuomas kehitti SmartTouch -kyynärnojan näytön käyttöliittymää ja sen perusperiaatteita aluksi pitkään vapaa-ajallaan. Senkin jälkeen kun siitä tuli ”oikea projekti”, se ei ollut ohjelmistosuunnittelijoille vain ohjelmistoprojekti tai muotoilijoille vain muotoiluprojekti, vaan se oli kaikille yhteinen koko malliston kattava käyttöliittymäprojekti. Hommia tehtiin tarvittaessa ristiin ja jeesattiin toista, eikä kukaan koskaan sanonut että ”Ei kuulu minun hommiin”.

SmartTouch-kyynärnoja on yksi neljännen sukupolven traktoreiden arvostetuimmista yksityiskohdista. Se mainitaan erikseen useiden palkintojen perusteluissa. Viimeksi noja ja sen käyttöliittymä voitti yhden maailman arvostetuimmista muotoilupalkinnoista, iF Design Awardin.

Palkinnot mukava lisä

Suunnittelutyötä tehdessä tuotekehitys ei ajatellut tulevia palkintoja, vaan asiakkaita. Palkinnot ovat tulleet mukavana yllätyksenä.

– Toki palkinnot ilahduttavat ja kertovat omaa tarinaansa siitä, että asioita on tullut tehtyä oikein muidenkin mielestä. Mutta ylivoimaisesti paras palkinto on se, kun valmiita traktoreita tehtaalta asiakkaille kuljettava juna on mahdollisimman pitkä. Asiakkaat ovat kuitenkin se taho, joka äänestää jaloillaan onko tuote heille oikeasti hyvä vai ei, sanoo Wihinen.

Ohjaamo ja SmartTouch-kyynärnoja ovat tällä hetkellä alan parhaita, mutta Valtran tuotekehityksessä ei silti olla liian tyytyväisiä.

– Kyllä niissä vieläkin on paljon parannettavaa ja uusia asioita kehitetään joka päivä. Tekniikka etenee nopeasti, maailma ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja kilpailijat koettavat vuorostaan kuroa etumatkaa kiinni. Kun esimerkiksi nykyisen ohjaamon, käsinojan ja käyttöliittymän suunnitteluun meni lähes kymmenen vuotta, niin ne isot ajatukset joita nyt työstämme, ovat nähtävissä noin kymmenen vuoden päästä. Mutta jo sitä ennen esittelemme paljon uutta, lupaa Wihinen.

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän