share

SOVELTUVUUS RATKAISEE TARJOUSKILPAILUN

Julkisyhteisön ratkaisu ostaa traktori on muodollisesti kovin erilainen kuin viljelijän tai urakoitsijan päätös. Käytännössä valinnan ratkaisevat kuitenkin hyvin samanlaiset asiat, kuten koneen soveltuvuus aiottuun työhön, sen hinta ja jälkimarkkinointi.

Lappeenrannassa on viisi seurakuntaa, Lappeenranta, Lappee, Sammonlahti, Joutseno ja Lauritsala. Seurakuntayhtymä hoitaa seurakuntien yhteiset tukitoiminnot, kuten taloushallinnon, kiinteistönhoidon ja hautausmaat. Hautausmailla ei ole seurakuntien rajoja, vaan ihminen voidaan esimerkiksi haudata mille tahansa yhtymän hautausmaalle. Kauimmaisten hautausmaiden Joutsenon ja Ylämaan vällllä on etäisyyttä lähes 80 kilometriä.

– Itse asiassa koneet ostaa hautainhoitorahasto, joka sitten vuokraa koneet seurakuntayhtymän hautaustoimelle. Käytännössä yhteinen kirkkoneuvosto kuitenkin tekee hankintapäätökset, kertoo seurakuntamestari Matti Puumalainen.

Kirjanpidossa poistot jaetaan niin, että koneet tulevat kuoletetuiksi seitsemässä vuodessa. Niinpä koneet myös menevät vaihtoon noin seitsemän vuoden käytön jälkeen.

– Edellinen Valtra N93 oli käytössä kahdeksan vuotta. Uuden traktorin hankintaprosessi käynnistettiin 2017, että määräraha saatiin vuoden 2018 budjettiin. Niinpä kone myös piti maksaa loppuvuodesta 2018, vaikka kaivulaite- ja muiden jälkiasennusten vuoksi toimitus siirtyi alkuvuoteen 2019.

Kauko-ohjain on helppokäyttöinen, varmatoiminen ja kevyt. Sen ansiosta haudankaivaja näkee tarkasti esimerkiksi missä asennossa kauha on haudan pohjalla

Traktori vai jokin muu kone

Traktoria ei hankita periaatteen vuoksi tai ostamisen ilosta, vaan sille on oltava tietty tarve. Tarpeet ovat moninaisia ja muuttuvia eikä ole lainkaan sanottua, että maataloustraktori on kaikkiin töihin oikea kone.

– Meillä on muutamia pieniä 30–50 hevosvoiman kiinteistötraktoreita, jotka eivät ole erityisen hyviä oikein missään, mutta niillä voi tehdä vähän kaikkea. Pelkästään hautojen kaivamisessa olisi kaivinkone tai traktorikaivuri varmasti parempi, mutta isolla koneella pitää tehdä muutakin, kuten vetää kärryä, tehdä lumitöitä ja ajaa siirtoajoa. Itäisessä hautainhoitopiirissä Joutsenossa meillä onkin työparina JCB:n traktorikaivuri ja Fendtin traktori, koska siellä kaivuria ei tarvitse siirtoajaa pitkiä matkoja.

Arkkuhautojen kaivaminenkaan ei ole tehtävä, joka jatkuisi samassa mitassa iänkaikkisesti. Jo nyt Lappeenrannassa uurna- ja arkkuhautausten suhde on suunnilleen puolet ja puolet – ja tuhkauksen suosio kasvaa. Tulevina vuosikymmeninä tarvitaan ehkä vähemmän koneita hautojen kaivamiseen.

Hinta vain yksi tekijä kilpailutuksessa

Työnjohtaja Jouni Serjomaa ja traktorinkuljettaja Pasi Pikkarainen perehtyivät etukäteen tarjolla oleviin vaihtoehtoihin ja kävivät esimerkiksi koeajamassa eri traktoreita jo ennen tarjouskilpailua. Silloin myös kypsyi ajatus kaivurin kauko-ohjauksesta.

– Kaivurin kauko-ohjauksen kanssa otettiin iso hyppy eteenpäin tekniikassa ja laite on ollut vielä parempi kuin osasimme kuvitellakaan. Nyt kaivaja näkee haudan tarkasti ja voi seisoa aivan kaivukoneen vieressä. Ohjaamosta oli vaikea nähdä alas kaivettavaan hautaan. Ja jos haluaa, niin kyllä kauko-ohjaimen voi viedä ohjaamoon, mutta mieluummin sitä kaivaa seisaaltaan tästä vierestä, esittelee Pikkarainen.

Tarjouspyyntö tehtiin Hilmaan ja tarjoukset saatiin kolmesta liikkeestä. Samalla paljastui, etteivät kaikki yksityiset traktorikauppiaat edes seuraa julkisia tarjouspyyntöjä Hilmasta. Valtra oli peräti 40 000 euroa kalliimpi paketti kuin halvin ja toiseksi halvinkin oli 20 000 euroa halvempi. Halvin traktori oli kuitenkin aivan liian pieni, istuinta ei mahtunut kääntämään eikä kone käytännössä soveltunut aiottuun tehtävään. Keskihintainen ehdokas oli jo lähempänä, mutta Valtran paketti oli silti selvästi parempi. Tarjouspyynnössä hinnan osuudeksi oli määrätty 40 prosenttia, loppu oli kiinni koneen soveltuvuudesta ja huoltopalveluista. Näissä Valtra oli ylivoimainen. Kokemusta on esimerkiksi kiinteistötraktorista, joka oli kolme kuukautta korjaamossa varaosien puutteen vuoksi. Sellaista ei enää haluta.

– Teimme tarkat ja laajat taulukot pisteytystä varten. Pääpaino soveltuvuuden arvioinnissa oli ergonomiassa ja näkyvyydessä niin kaivu- kuin muussakin työssä. Valtra oli selvästi paras ja kallein. Meidän piti tehdä hyvät perustelut kirkkoneuvostolle siitä, miksi meidän kannattaa valita tämä paketti. Olen hyvin kiitollinen siitä, että yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi ehdotuksen. Päätöksen jälkeen muilla traktorimyyjillä oli 14 päivän valitusaika, mutta valituksia ei tullut, sanoo Puumalainen.

Traktori on N104 HiTech 5 ja kaivulaite Hi-Tec 410, lisäksi kauppaan kuului FMG:n siipilumikauha. AGCO Suomi hoiti koko paketin yhdellä laskulla, mikä oli tärkeää ostajalle, sillä muuten työlaitteista olisi pitänyt järjestää erilliset kilpailutukset. Traktori on varustettu mm. tehdasasenteisella etukuormaimella, lisätyövaloilla, Nokian TRI2 -palapintarenkailla, metallisella polttoainesäiliöllä ja kauko-ohjaimen akun lataustelakalla.

Seurakuntamestari Matti Puumalainen ja traktorinkuljettaja Pasi Pikkarainen ovat erittäin tyytyväisiä uuteen työkaluunsa. Sen hankinta piti perustella kirkkoneuvostolle huolellisesti, sillä Valtran ja kauko-ohjattavan kaivulaitteen yhdistelmä ei ollut tarjouskilpailun halvin.

Ahkeraa ja monipuolista käyttöä

Traktorilla on työskennelty nyt 250 tuntia, vuodessa tunteja tulee hieman vajaa 1000. Hautojen kaivaminen ja peittäminen vie noin 70 prosenttia tunneista. Loput 30 prosenttia on hyvin sekalaista linkousta, lumen auraamista, lastaamista, tavaroiden ja maa-ainesten kuljettamista kärryllä, teiden kunnossapitoa, hieman metsätöitä sekä vesi- ja sähköjohtojen kaivutöitä. Suurimman osan tunneista ajaa Pikkarainen, mutta myös Puumalainen, Serjomaa ja kausityökuljettaja käyttävät traktoria tarvittaessa.

– Kaivulaitteessa on nostokoukku, jolla voidaan nostella kivisaksien avulla hauta- ja reunakiviä. Takana on myös tukijalat, jotka ovat välttämättömät. Uusi traktori on lähes 15 senttiä leveämpi kuin vanha, mikä on huono asia, eikä kone voisi olla enää yhtään leveämpi, mutta tämä mahtuu juuri ja juuri, kertoo Puumalainen.

Uusi traktori on tehokkaampi etukuormaintöissä ja siirtoajossa, mutta suurin ero on kaivulaitteen kauko-ohjaus. Sen ansiosta työergonomia, työturvallisuus, tehokkuus ja työn laatu ovat selvästi aiempaa parempia.

Teksti ja kuvat Tommi Pitenius

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän