share

Uusi tieliikennelaki – Turvavyöt kiinni

Kesäkuun alussa 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki toi mukanaan monta traktoreita koskevaa uudistuksia. Nyt esimerkiksi turvavöitä täytyy pitää tieajossa aina, kun sellaiset traktorista löytyy eikä yli 2,6 metriä leveällä yhdistelmällä saa ajaa yli 40 km/h.

Maatilojen koot kasvavat. Yhdet maatilat lopettavat ja toiset ottavat viljelykseen lopettavien pellot. 5–15 kilometrin ajomatkat peltojen välillä ovat arkea Etelä-Suomessa ja pohjoisessa on ihan tavallista, että kauimmaiset pellot ovat yli 30 kilometrin päässä tilakeskuksesta. Siirtoajossa tiellä traktoria koskevat tieliikennelain säännökset. Pellolla tieliikennelaki ei ole voimassa. Pienet peltotiet ovat rajatapauksia, mutta niilläkin on varminta noudattaa tieliikkennelain määräyksiä, ellei tie ole suljettu muulta liikenteeltä.

Turvavyöt kiinni ja maantielle. Kesäkuussa 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki vaatii kuljettajaa ja matkustajaa käyttämään traktorin turvavöitä. Lisäksi esimerkiksi yli 2,6 metriä leveällä yhdistelmällä saa ajaa korkeintaan 40 km/h.

Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan traktorin kuljettajan ja matkustajan täytyy käyttää turvavyötä, jos sellainen traktorista löytyy. Toisaalta laissa myös sanotaan, ettei turvavyötä ole pakko käyttää, jos siitä on haittaa koneella tehtävässä työssä. Käytännössä esimerkiksi kuljetuksessa tai tienhoidossa on vaikea keksiä sellaista työtä, jossa turvavyöstä olisi suuremmin haittaa.

– Pulmallista on alle 135-senttisten lasten kuljettaminen. Lain mukaan heidät pitäisi laittaa erilliseen lastenistuimeen, mutta traktoriin kiinnitettäviä lastenistuimia ei taida olla markkinoilla, sanoo Eurofins Expert Services Oy:n asiantuntija Lauri Tuunanen.

2,6 metriä leveällä vain 40 km/h

Jos traktorissa on yli 2,6 metriä leveä työkone tai traktorin itsensä leveys on levikepyörien vuoksi yli 2,6 metriä, niin sillä saa ajaa tiellä korkeintaan 40 kilometriä tunnissa. Rajoitus ei kuitenkaan koske tienhoidossa käytettävän traktorin ja työkoneen yhdistelmää. Esimerkiksi alueauran kanssa saa siis edelleen ajaa yli 40 km/h nopeudella.

Traktoriyhdistelmän kokonaispituus on edelleen 16,5 metriä, vaikka monet traktorinkäyttäjät ovat toivoneet, että laki sallisi pidemmät yhdistelmät. Esimerkiksi paalien kuljetuksessa tai lavetinvedossa nykyinen kokonaispituus voi käydä lyhyeksi.

Kärryssä saa kuljettaa lastaajia

Uusi tieliikennelaki sallii edelleen, että traktorin kärryssä kuljetetaan kuormaamiseen tai kuorman purkamiseen tarvittavia henkilöitä työpaikalle ja sieltä takaisin. Tämä ei kuitenkaan saa vaarantaa liikenneturvallisuutta. Pykälää on perinteisesti tulkittu niin, että esimerkiksi mansikanpoiminnassa tai kaalin sadonkorjuussa tarvittavat henkilöt ovat matkustaneet perävaunussa majoituksesta pellolle ja takaisin.

Entinen laki kielsi pientareella ajamisen, vaikka maalaisjärjen mukaan hitaat ajoneuvot usein antoivat maantiellä tietä nopeammille kaartamalla vaikkapa bussipysäkille. Kesäkuussa voimaan tullut laki sen sijaan velvoittaa antamaan tietä.

– Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaamman ajoneuvon on annettava mahdollisuuksien mukaan tietä. Tällöin saa ajaa väliaikaisesti myös pientareella, kunhan se ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä häiritse muuta liikennettä. Esimerkiksi keväisin ei siis kannata ajaa pitkiä matkoja pientareella ja nostattaa pölypilveä taakseen, mutta tietä pitää antaa, kun se on turvallisesti mahdollista, muistuttaa Tuunanen.

Valot kiinni työkoneeseen

Jos yli 50 km/h kulkevaan traktoriin on kiinnitetty työkone, joka estää traktorin omien valojen tai heijastimien näkymisen taaksepäin, täytyy työkone varustaa vastaavilla valoilla ja heijastimilla. Tätä varten on AGCO Suomen myymälöissäkin saatavilla esimerkiksi langattomia valopaketteja.

Uutena liikennemerkkinä otettiin käyttöön vähimmäisnopeus-liikennemerkki. Pyöreässä merkissä kerrotaan sinisellä pohjalla valkoisin numeroin vähimmäisnopeus. Jos tien vähimmäisnopeus on esimerkiksi 50 km/h ja oma traktori kulkee vain 40 km/h, niin traktorilla ei pidä mennä kyseiselle tielle.

Pyöreä, sinivalkoinen merkki osoittaa vähimmäisnopeuden. Jos oma traktori tai puimuri ei yllä kyseiseen nopeuteen, ei sillä pidä mennä kyseiselle tielle, vaan pitää etsiä kiertotie.

Traktorin massoja ja jarruja koskevat säännökset pysyivät ennallaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne koskevat paitsi perävaunuja myös hinattavia työkoneita, kuten isompia kasvinsuojeluruiskuja, kanttipaalaimia ja kylvölannoittimia. Täytenä yli 3,5 tonnin painoinen kasvinsuojeluruisku voi siis tieajossa vaatia jarrut.

–  Viljely on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana niin paljon ammattimaisemmaksi, että tiedon taso ja kalustokin ovat parantuneet paljon. Kaluston kunnolla ja esimerkiksi jarruilla on työskentelyyn suuri positiivinen vaikutus. Esimerkiksi perävaunujen jarrut paitsi lisäävät turvallisuutta, ne myös säästävät traktorin jarruja, huomauttaa Tuunanen.

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän