share

Tehtaalta valmistuu uusi traktori 12 minuutin välein

Suolahden kokoonpanotehtaalla syntyy uusi A-, N- tai T -sarjan Valtra aina 12 minuutin välein. Töitä tehdään kuutena päivänä viikossa yhdessä vuorossa. Kokoonpanotehtaan lisäksi Suolahdessa sijaitsee mm. tuotekehityskeskus, voimansiirtotehdas ja varaosavarasto. Kaikkiaan Suolahden tehdasalueella työskentelee noin 950 henkilöä.

Moottori ja voimansiirto yhdistetään

Ensimmäisessä työvaiheessa kaksi asentajaa yhdistää viereiseltä voimansiirtotehtaalta tulevan voimansiirron ja AGCO Powerin Linnavuoren tehtaalta tulevan moottorin. Voimansiirto tulee linjan vasemmalta puolelta ja moottori oikealta. Voimansiirron esikokoonpanossa mm. liitetään välirunko HiTech-mallien voimansiirtoon. Moottorin esikokoonpanossa moottoriin asennetaan mm. etukappale, kytkimen osia ja SCR-pakokaasujärjestelmän osia.

Etuakseli

Etuakseli kiinnitetään kokoonpanolinjan alkupäässä. Vaihtoehtoina ovat mallisarjasta riippuen tavallinen etuakseli, hydraulisesti jousitettu etuakseli tai ilmajousitettu Aires-etuakseli. Jokainen linjalla valmistuva traktori räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan ja linjalla valmistetaan A-, N- ja T-sarjan traktoreita vapaassa järjestyksessä. Yhtään traktoria ei tehdä ilman tilausta varastoon, vaan jokaiselle traktorille on vastaanottaja tiedossa; joko loppukäyttäjä tai jälleenmyyjä.

Maalaamo

Maalaamossa traktorin runko läpikäy seitsemän vaihetta: nanotekninen käsittely, suojaus, robottimaalaus, tarkastus, kolme vaihetta kuivausta ja jäähdytys. Pesu ja polymeerinanokäsittely luovat maalille hyvän pohjan tarttua. Seuraavassa vaiheessa traktori kuivataan ja suojataan sellaiset kohdat, joihin maalin ei haluta tarttuvan. Maalauskammiossa kaksi robottia maalaa rungon noin 7–8 litralla maalia. Kammiossa on eräänlainen magneettikenttä, jonka ansiosta maalisumu hakeutuu runkoon eikä lattialle.

Ohjaamo

Ohjaamot saapuvat 200 kilometrin päästä Maaseudun Kone Oy:stä kunkin asiakkaan mukaan nimettynä juuri oikeaan aikaan, kuten myös moottorit, renkaat ja muut isommat osat. Logistiikan pääajatus on, että erilaiset osat tulevat tehtaalle juuri ennen kuin niitä tarvitaan kokoonpanolinjalla, jolloin varastot pysyvät pieninä. Alihankkijoita on 230 ja niistä noin 60 prosenttia on suomalaisia.

Keräily

Pienemmät osat kerätään ns. supermarketeista kokoonpanotehtaan laidoilla ja toimitetaan linjalle käsin työnnettävällä vaunulla tai automaattivaunulla. Keräilyhyllyissä on pienet näytöt, jotka näyttävät valolla mistä tarvittava osa löytyy, montako niitä tarvitaan ja mihin työvaiheeseen osa pitää toimittaa. Järjestelmä lukee asiakkaan tilauksen, sillä tarvittavat osat vaihtelevat sen mukaan mitä varusteita asiakas on traktoriinsa valinnut. Erilaisia lisä- ja valinnaisvarusteyhdistelmiä sekä maakohtaisia eroja on niin paljon, että käytännössä jokainen traktori on erilainen.

Rengasasennus

Renkaat asennetaan kätevästi nostimen avulla. Sitä ennen renkaat on asennettu vanteille esikokoonpanossa. Renkaat ovat lähteneet liikkeelle 50 kilometrin päässä sijaitsevasta varastosta vasta siinä vaiheessa, kun traktori aloittaa kulkunsa kokoonpanolinjalla ja ne saapuvat esikokoonpanoon juuri sopivasti ennen kuin renkaita tarvitaan linjalla. Kokoonpanotehtaalla asennetaan Mitaksen, Trelleborgin, Michelinin, Nokian, Bridgestonen ja Continentalin renkaita, joissa on milli- ja tuumakokoja, ripakuvioita, palapintarenkaita, metsärenkaita ja riviviljelyrenkaita.

Koeajo

Jokainen traktori koeajetaan. Jo tätä ennen jokainen voimansiirto, moottori ja ohjaamo on koeajettu ja traktori on läpäissyt kokoonpanolinjalla neljä laatuporttia. Koeajo kestää noin 50 minuuttia ja siinä tarkastetaan noin 500–800 kohtaa traktorimallista ja varusteista riippuen. Koeajohuoneen jälkeen traktori tarkastetaan visuaalisesti, testataan jarrujen toimivuus rullien päällä ja säädetään suunnanvaihdon ja kytkimen herkkyys ulkona katoksessa.

Suolahden kokoonpanotehdas

  • Traktori kulkee kokoonpanolinjan läpi noin 8 tunnissa
  • Kokoonpanotehtaassa on noin 300 työntekijää.
  • Traktoreista noin 90 prosenttia menee vientiin.
  • Kokoonpanolinjan jälkeen osa traktoreista viedään Unlimited-studioon vaativampaa varustelua varten

Evästeet

Käytämme evästeitä sivustojemme ja palvelujemme parantamiseen. Tähän sisältyvät kolmannen osapuolen sosiaalisen median sivustojen evästeet, jotka voivat seurata sivustomme käyttöäsi. Jos jatkat muuttamatta asetuksiasi, oletamme, että hyväksyt kaikkien sivustoomme liittyvien evästeiden vastaanottamisen. Voit milloin tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lisätietoja

Ok, ymmärrän