Valtran jälkimarkkinoinnin tavoitteena on, että traktorin omistaminen olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Siihen päästään, kun tehdas ja jälleenmyyjä työskentelevät yhteistyössä asiakkaan parhaaksi. Samoin korostetaan myynnin, huollon ja varaosien yhteistyötä. Traktoreilla työskennellessä sattuu välillä haavereita, mutta niiden jälkeen on tärkeintä saada taas pyörät pyörimään mahdollisimman nopeasti.
– Pidämme huolta asentajien osaamisesta ja varaosien saatavuudesta. Asentajat koulutetaan Valtran koulutussuunnitelman mukaan. Uudessa koulutuskeskuksessa koulutetaan useita satoja huoltopäälliköitä ja asentajia vuosittain, kertoo jälkimarkkinoinnin johtaja Jani Rautiainen.
Varaosapalvelut nojaavat keskusvarastoihin Suolahdessa ja Ranskan Enneryssä, lisäksi eri maissa on useita alueellisia varastoja. Jokaisen myyntipisteen käsivarasto on optimoitu seudulla olevien traktorimallien, töiden ja sesonkien mukaan niin, että suurin osa asiakkaista saa tarvitsemansa osan mukaan heti tiskiltä. Varaston ei tarvitse olla iso, kun siinä on juuri eniten tarvitut osat.
Huolto mukana jo tuotekehityksessä
Jälkimarkkinointi on paljon muutakin kuin varaosia ja huoltoa. Huollon asiantuntijat esimerkiksi osallistuvat uusien traktoreiden tuotekehitykseen ja pitävät huolta, että uudet traktorit ovat entisiä luotettavampia ja helpompia ylläpitää. Myös palveluiden jatkuva kehittäminen on tärkeää.– Connect-, Care- ja Go -palveluilla haluamme tehdä traktorin omistamisesta helpompaa, huolettomampaa ja kustannuksiltaan ennakoitavaa, kertoo Rautiainen.
Connect-etäseurannan avulla paikallinen huolto voi olla etäyhteydessä traktoriin. Carejatkotakuu auttaa ennakoimaan kustannuksia jopa viiden vuoden tai 6000 tunnin ajan. Pisimmälle menee Go-palvelu, joka sisältää määräaikaishuollot. Palvelupakettien avulla on mahdollista ennakoida tarkasti traktorin käyttökustannukset ja pitää traktori aina hyvässä kunnossa.
Valtra Connectin avulla asiakas voi seurata omien traktoreidensa tietoja. Lisäksi maasta riippuen käytössä on esimerkiksi asiakasportaaleja, uutiskirjeitä ja sosiaalisen median kanavia, joiden avulla pidetään yhteyttä asiakkaan, jälleenmyyjien ja tehtaan välillä. Yksi yhteydenpidon muoto on myös tämä Valtra Team -asiakaslehti sekä sähköisenä että paperisena versiona.