Kansainvälisyys rikastuttaa Mirvan työkokemusta
Varaosien markkinointipäällikkö Mirva Korhonen arvostaa vaihtelevia työpäiviä ja työskentelyä kansainvälisessä organisaatiossa. Noin 95 prosenttia viestinnästä on Suomen ulkopuolelle. Työskentely eri maista olevien kollegoiden kanssa vaatii avointa mieltä, joustavuutta ja ymmärrystä erilaisia kulttuureja kohtaan. Se on hyvin mielenkiintoista ja opettavaista.
"Olemme perheeni kanssa puhuneet mahdollisuudesta työskennellä ulkomailla jossain vaiheessa. AGCO:lla on toimintaa kymmenissä maissa ja nykyinen työni voidaan tehdä missä tahansa Euroopassa." - Mirva Korhonen
Mirva Korhonen tuli Valtralle 2018 marraskuussa. Sitä ennen hän oli työskennellyt palvelu- ja markkinointitehtävissä eri toimialoilla ja eri puolilla Suomea. Kun Valtralla oli paikka auki ei Mirva epäröinyt.
"Ei Keski-Suomessa ole monia näin isoja kansainvälisiä firmoja. Olisin voinut hakeutua esimerkiksi paperikonealalle, mutta tämä toimiala on tutumpi ja kiinnostavampi", kertoo Mirva.
Mirva Korhosen isä on työskennellyt maatilalla ja eno viljelee edelleen maata. Pikkutyttönä hän on ottanut päiväunia Valmetin ohjaamossa takaistuimella. Voikin sanoa, että traktorit ovat hänelle tuttuja!
"Arvostan tätä toimialaa. Maatalous on oikeasti tärkeää, sillä ilman maataloutta harvalla meistä olisi ruokaa pöydässä. On hienoa, jos voimme helpottaa ja tehostaa työskentelyä, ja tehdä arjesta turvallisempaa maatiloilla."
Mirva tuli töihin varaosien tuotepäälliköksi, jonka työajasta osa oli varattu markkinointiin. Pari vuotta myöhemmin hän siirtyi kokonaan huollon ja varaosien markkinointitehtäviin.
"Teen markkinointiprojekteja kaikille AGCO:n traktoribrändeille, eli Valtralle, Massey Fergusonille ja Fendtille Euroopan ja Lähi-idän alueella. Esimies on UK:ssa ja tiimikaverit UK:ssa ja Saksassa. Olen viikoittain tekemisissä noin 15 eri kansallisuuden kanssa ja kuukausittain vielä useamman. Se tekee päivistä mielenkiintoisia ja vaihtelevia."
Käytännössä työ on paljolti projektinhallintaa.
"Huolehdin siitä, että eri näkökulmat tulevat huomioiduiksi, asiat menevät eteenpäin ja kaikki tietävät missä mennään. Palavereita on paljon, puolet työajasta tai ylikin. Palavereita on AGCO:n sisäisten myynti-, markkinointi- ja muiden tiimien kanssa sekä ulkopuolisten sidosryhmien kuten vaikka filmituotantoyhtiöiden kanssa."
Henkilöstön edustajana johtoryhmässä
Mirva on istunut ylempien toimihenkilöiden edustajana Valtran johtoryhmässä parin vuoden ajan.
"Pari vuotta sitten alettiin hakemaan henkilöstön edustajia, olin kiinnostunut ja minut valittiin. Kausi kestää aina kaksi vuotta ja kollegat valitsivat minut uudelleen. Johtoryhmäpäiviä on kerran kuukaudessa. Tämä on mahdollisuus tuoda henkilöstön näkökulmaa yrityksen johdolle. Ja onhan se myös näköalapaikka yritykseen. Oppii ymmärtämään taustoja ja sitä, miksi yrityksessä tehdään asioita niin kuin niitä tehdään."
Mirvan mukaan matkustamista työssä on sopivasti, ehkä viisi kertaa vuodessa muutamia päiviä kerrallaan. Matkustaessa on mahdollisuus tavata kollegoita AGCO:n eri organisaatioista ja tietenkin myös tiimikavereita.
"Teen paljon töitä kotoa, mutta on myös kiva käydä välillä toimistolla näkemässä paikallisia työkavereita. Oman tiimin kanssa meillä on tiettyinä päivinä yhteinen kahvihetki, jolloin ollaan etäyhteydessä, juodaan kahvia ja jutellaan myös muistakin kuin työasioita."
Joustavat työajat
Mirvalla on kotona kaksi aktiivista teini-ikäistä ja hän arvostaa joustavia työaikoja.
"Joustavuus on minulle tosi iso asia. Se on parantunut koronan myötä, kun etätyö on yleistynyt. Voin käyttää joustoja sen mukaan, miten työ- ja perhe-elämä vaatii. Voin esimerkiksi käydä päivällä töissä Suolahdessa toimistolla, viedä välillä lapset harrastuksiin ja hoitaa illalla kotoa palaverin vaikka jenkkien kanssa."
Kaikkiaan Mirva on viihtynyt AGCO:lla hyvin eikä ole harkinnut lähtemistä.
"Minulla on tosi mukava tiimi, kiinnostavat tehtävät, ja saan sopivasti vastuuta ja mahdollisuuksia kehittyä. Koen että tällä hetkellä täällä on hyvä olla."